Globalgap 4.0 Türkçe Standartları


Globalgap standardı kendileri tarafından yayınlanan tanıtım dokümanında şu şekilde tanımlanmaktadır:

“GLOBALG.A.P. Entegre Çiftlik Güvencesi (IFA) standardı, bitkinin toprağa dikim öncesinden itibaren (köken ve üretim materyali kontrol noktaları) ya da hayvanların üretim sürecine işlenmemiş ürün olarak girdiği andan itibaren (Su ürünlerinde ilk seviye hariç; işleme, imalat ya da kesim kapsam dışıdır) başlayarak ürünün tüm tarımsal üretim sürecinin belgelendirilmesini kapsayan bir çiftlik çıkışı öncesi ya da çiftlik içi standardıdır.

GLOBALG.A.P., ISO/IEC Kılavuz 65 temelinde çiftlik üretim süreçlerinin kabul görmüş, bağımsız, üçüncü taraf belgelendirmesi için standart ve çerçeveyi sağlamaktadır. (Sadece GLOBALG.A.P. resmi dokümanlarında belirtilen uygulanmış İyi Tarım Uygulamaları (GAP) ile güvenilir bir uygunluk düzeyine erişebilen ürünlerin üretim sürecinin – ekim/dikim, yetiştirme, büyütme, ya da üretim – sertifikalandırılmasını güvence altına alır. )

IFA Standardı üreticilere birçok avantajlar sunmaktadır:

  • Birincil üretiminde ulusal ve bölgesel çiftlik güvencesi programlarının geliştirilmesini ve benimsenmesini teşvik ederek gıda güvenliği risklerini azaltmak ve tüketici ve gıda zincirine riskleri değerlendiren HACCP temelli net bir referans standart ile hizmet vermek. Bu aynı zamanda, gıda zincirinin başından sonuna kadar istişare yapılması ile sürekli gelişim ve şeffaflık için teknik iletişim platformu olarak da hizmet verir.
  • Tek “bir-dur–al” uygulamasıyla karışık tarım işletmelerinde yapılacak çoklu ürün denetimlerinden kaçınarak; endüstrinin kendiliğinden önlem alarak aşırı düzeydeki kural koyucuların getireceği yükten sakınarak ve daha düzeyli bir oyun alanına sahip olmayı amaçlayan küresel uyum düzeyine erişerek uyumun maliyetini azaltmak.
  • Ortak düzeyde bir denetçi yetkinliği tanımlamak ve yürürlüğe koymak; doğrulama durumunu raporlama ve uygunluk kriterlerinin yorumlanmasını harmanlamak suretiyle dünya çapında çiftlik güvencesi programlarının entegrasyonunu arttırmak.

Entegre Çiftlik Güvencesi (IFA) Kontrol Noktaları ve Uygunluk Kriterleri dokümanı farklı modüllere bölünmüştür; her biri bir üretim alanındaki farklı faaliyet alanlarını ya da düzeylerini kapsamaktadır. Bu bölümler şu gruplara ayrılmıştır:

  • “Kapsamlar” – daha genel üretim konularını kapsamaktadır, daha geniş sınıflandırılmışlardır. Bunlar: Tüm Çiftlik Tabanı (AF), Bitkisel Ürün Tabanı (CB), Çiftlik Hayvanları Tabanı (LB) ve Su Kültürü Tabanı (AB).
  • “Modüller” (ya da “alt-kapsamlar”) – daha özel üretim ayrıntılarını kapsamaktadır, ürün tipine göre sınıflandırılmıştır.”

Bitkisel ürün tabanlı sınıftan meyve sebze ile ilgili doküman ve stanndartlar aşağıdaki gibidir:

Genel Yönetmelikler

Kontrol Noktaları Uygunluk Kriterleri

Kontrol Listeleri

Bir Cevap Yazın

