Sürdürülebilir Üretim / Sustainable Production


IFS 6. versiyonunda politika gerekliliği olarak sürdürülebilirlik de tanımlandığından bu konuda birkaç satır yazmak istedim. Zira politika içinde belirtmek bu konu ile ilgili hedeflerimizin olması gerektiği anlamına da geliyor. Ama sürdürülebilirlik kelimesi ile ne ifade edilmek istendiğini anlamaz isek bu gerekliliği yerine getirmek zor olur. 

Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim ile ilgili olarak bir inceleme yaptım. Konuyu kısa ve net şekilde açıklayan bir yazı buldum ve sizlerle paylaşmak istedim. İngilizce olması nedeniyle Özlem Karagül tarafından Türkçe’ye çevirildi. Meryem Uysal tarafından gözden geçirilip bana ulaştırıldı. Her iki arkadaşıma da buradan teşekkür etmek isterim. Yazının orjinal metni için: http://www.sustainableproduction.org/abou.what.php

Sürdürülebilir Üretim Nedir? 

Sürdürülebilir üretim:

  • Çevre kirliliğine yol açmayan/doğayı kirletmeyen,
  • Enerji ve doğal kaynakları koruyucu,
  • Ekonomik açıdan uygulanabilir,
  • Çalışanlar, toplum ve tüketiciler için güvenilir ve sağlıklı,
  • Tüm çalışan insanlar için sosyal ve yaratıcı bir şekilde faydalı

proses ve sistemler kullanılarak, mal ve hizmetlerin yaratılmasıdır.

Eğer üretim sürdürülebilir ise çevre, çalışanlar, toplum ve kuruluşların hepsi fayda sağlar. Bu koşullar şirketlerin ekonomik açıdan uzun vadede her zaman, kısa vadede ise genellikle, daha uygun ve üretken olmalarını sağlar.

Sürdürülebilir Üretimin 10 Prensibi

  • Ürünler ve ambalajlar yaşam döngüleri boyunca güvenli ve çevre için zararsız olacak şekilde tasarlanır.
  • Hizmetler insanların asıl ihtiyaçlarını karşılamak, eşitlik ve adaleti desteklemek için düzenlenir.
  • Atıklar ve ekolojik açıdan uygun olmayan yan ürünler azaltılır, bertaraf edilir ya da geri dönüştürülür.
  • Kimyasal maddeler ya da fiziksel ajanlar ve insan sağlığına ya da çevreye tehlike oluşturabilecek koşullar ortadan kaldırılır.
  • Enerji ve materyaller muhafaza edilir ve istenilen amaca en uygun enerji ve materyal formu kullanılır.
  • İş yeri ve teknolojileri kimyasal, ergonomik ve fiziksel tehlikeleri en aza indirecek ya da ortadan kaldıracak şekilde tasarlanır.
  • İş, çalışanların verimliliğini ve yaratıcılığını koruyacak ve geliştirecek şekilde organize edilir.
  • Yetenek ve kapasitelerinin sürekli gelişimi adına tüm çalışanların güvenliğini ve refahı sağlamak bir önceliktir.
  • İşyerinin çevresindeki topluluklar saygın ve ekonomik, sosyal, kültürel ve fiziksel açıdan gelişmiş olur.
  • Şirket ya da kurumun uzun vadeli ekonomik canlılığı artar.

Uzun Vadeli Büyümeye Yatırım

Sürdürülebilir Üretim kavramında kısa dönem karlarından çok uzun dönem sonuçlarına ve faydalarına değer vermek yatar. Kuruluşlar iyi tasarlanmış güvenli ürünlere, verimli teknoloji ve proses kaynaklarına ve eğitimli çalışanlara yatırım yapılarak gelişebilir.

Bugünün yükselen toplum değeri olan küresel ısınma ile savaş ve şehirlerin yeşillendirilme mücadelesinde sürdürülebilir üretimin yararları çok daha belirgindir.

Bir Cevap Yazın

