Market Denetimlerine Hazırlanmak


GörselMarketler tedarikçilerini farklı nedenlerle ama öncelikle gıda güvenliğinin sağlanması için denetlemektedir. Aslında bu değerlendirmelerin altında tüm gıda güvenliği ve kalite sistemlerinde tanımlanan tedarikçilerin yeterliliğinin denetlenmesi yatmaktadır. Gıda firmaları farklı marketler tarafından farklı farklı soru listeleri ile denetleniyor. Bu noktada sistem sorumluluğunu üzerine almış ya da sorumluluk üzerine kalmış arkadaşlar için bazı önemli noktaları açıklamak isterim. Umarım bu önerilerim ve verdiğim bilgiler faydalı olur.

Denetimin Amacını Kavramak

Müşteri denetimleri, buna marketlerin gerçekleştirdiği denetimler de dahil, daha gerçekçi ve sonuç odaklı denetimlerdir.  Burada esas amaç üründen kaynaklanabilecek sorunları üretici aşamasında engellemek ve marketin yada müşteri olan üreticinin zarar görmesini engellemektir. Bu nedenle uygulamalar ve saha koşulları daha dikkatli kontrol edilir.

Tedarikçilerin yani denetlenen firmanın asgari karşılaması gereken şartlar firmanın ne durumda olduğuna bakılmaksızın tanımlanır. Firmadan bu gereklilikleri tam olarak yerine getirmesi istenir.

Bu değerlendirmeler çoğu zaman BRC IFS gibi çok detaylı olmaz. Tesco Kipa denetimleri hariçtir. En son gördüğümde Tesco Kipa denetim soru listeleri BRC’den daha çok detay içeriyordu.

Marketlerin gerçekleştirdiği denetimler yanlı denetimlerdir.  Marketin isteklerini yani müşteri isteklerini tanımlar ve mümkün olduğu kadar tarafsız olarak denetlenmeye çalışılır.  Unutulmaması gereken konu ne kadar tarafsız denetim yapılmaya çalışılsa da denetimin kurallarını market tanımlar. Soru listesi marketin isteklerine göre değişebilir veya esnetilebilir.  Serbest Pazar ekonomisinde güç kimdeyse kuralları o belirler. Çok özel ürünler üretilmediği sürece gıda sektöründe kuralları müşteri koyar.

Denetçinin Bakış Açısını Yakalamak

Denetimleri gerçekleştiren denetçiler iki grupta incelenebilir. Birinci grup doğrudan marketin sürekli personeli olan denetçidir. İkinci grup ise bu süreci market adına gerçekleştiren hizmet tedarikçisi kişi yada kurumlardır. Her iki grup ama özellikle birinci grup denetim raporunda şu soruyu yanıtlamaya çalışmaktadır: Bu tedarikçi ile çalışmak ne kadar riskli ? bize sorun çıkarır mı ?

Denetçinin; ürünlerin ve üretim koşullarının, tüketenler için yeterli şartları karşıladığına inanması ve bunun kanıtlarını denetimde görmesi son derece önemlidir. Bu sadece dokümanlar üzerinde yeterlilik görülmesi tek başına uygunluğu kanıtlamayacaktır.

Bu durumun üretici firma yani denetlenen açısından en güzel yanı gereksiz detaylara odaklanılmaması ve uygulanabilirliği olmayan gerekliliklerin istenmemesidir. Tabiiki müşteri istekleri tüm standartlarda öncelikli olarak tanımlandığından müşteri ne isterse yerine getirmek temel bir kuraldır.

Soru Listeleri İle Hazırlanmak

Denetimlerde tüm denetçiler standart bir uygulama yapabilmek için soru listesi kullanır. Bu soru listesi aynı zamanda müşterinin isteklerini de tanımlar.

Denetimin başarılı şekilde atlatılabilmesi ve iyi bir tablo çizdirilebilmesi için denetimden önce soru listelerinin incelenmesi önemlidir.  Mümkünse denetim öncesinde bu soru listesi market temsilcilerinden veya doğrudan müşteriden istenmeli ve edinilmelidir. Aslında bu soru listesinin verilmesi bir nevi şartların tanımlanmasıdır.  Eğer ki müşteri yada market temsilcileri soru listelerini paylaşmak istemez ise bu durumda ikinci seçenek daha önce bu denetimleri atlatmış firmalardan yardım istemektir. Çok güncel olmasa da soru listelerinin elinizde bulunması üniversitede sınav konularına nelerin dahil olduğunu bilmek gibidir ya da sınav sorularının doğrudan edinilmesi gibi.

Soru listesini elde ettikten sonra detaylı bir iç denetim yapmak ve gereklilikleri gösterir uygulama, kayıt ve dokümanlardaki eksiklikleri gidermek gereklidir.

Denetim sonrasında uygunsuzlukların giderilmesi konusu ise farklı bir yazının içeriği olduğundan daha sonra yazmayı düşünüyorum.

Bu konuya dair denetçi olarak görev alan bir arkadaşın değerlendirmelerini de şu yazımda okuyabilirsiniz: https://firatozel.wordpress.com/2013/08/22/market-denetimlerine-denetci-gozuyle-bakis/

One thought on “Market Denetimlerine Hazırlanmak

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s