Hijyen Eğitimi Yönetmeliği


2013 Temmuz ayı itibariyle gıda işletmelerinde çalışan personelin hijyen eğitimi alması gerekliliği yasa ile tanımlandı. Bu yasal düzenlemede gıda işletmesinde çalışacak personelin çalışmadan önce veya halihazırda çalışıyorlar ise 1 yıl içerisinde eğitime katılması gerektiği açıklanıyor.  Daha uygulama adına pek bir çalışma yapılmasa da, yönetmelik  düzenlendi ve yürürlüğe girdi. Yönetmeliğin tamamını resmi gazete yayınlanan şekliyle aşağıdaki linkten indirebilirsiniz.

Hijyen Eğitimi Yönetmeliği

Son zamanlarda Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı veya farklı kamu kurumlarından firmalara eğitimi biz veriyoruz şeklinde bildirimler oldu. Ardından Milli Eğitim Bakanlığından bir deklerasyon yayınlanarak eğitimi sadece kendilerinin verebileceği ilan edildi. Tabi ki kafalar karıştı. Bir de işin içine eğitim ücretleri girdiğinde işin rengi de farklılaşıyor. Hatta bazı kurumlar eğitim almayan kişi başına 1000 tl civarı ceza kesileceği konusunda yayın yaptılar.  Kendi düzenledikleri eğitimlerin ise kişi başı 40 – 60 TL olduğunu ifade ediyorlar aynı yazılarda🙂 aba altında sopa gösteriliyor yani.

Ben ise yasal düzenlemeyi incelediğimde ise şunu gördüm:

MADDE 6 – (1) Eğitimler, Genel Müdürlüğe bağlı öğretim kurumları tarafından verilir. İş yeri sahipleri ve işletenleri, komisyonca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bu eğitimleri çalışanlarına kendi imkânlarıyla da verebilir.

Bu da demek oluyor ki firmaların önünde iki seçenek var ya Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Ömür Boyu Öğrenme Genel Müdürlüklerinin düzenlediği eğitimlere personellerini gönderecekler ya da kendileri eğitim düzenleyerek istenen konuları çalışanlarına aktaracaklar. Gıda mühendisi ve teknik elemanları olan, üst düzey sistemleri kurmuş ve yürüten, danışman ve eğitimciler ile çalışan işletmeler için ikinci seçenek çok daha mantıklı tabiiki. Zira eğitimi verecek olan kişilerin yeterliliği ve eğitimci vasıfları ile ilgili bir değerlendirme yapmak şart.

Farklı bir dikkat edilmesi gereken nokta ise bu yönetmeliğin takibini kimin yapacağı. Yönetmelik Gıda tarım hayvancılık, sağlık ve iç işleri bakanlıklarını yetkilendirmiş. Yani eğitimi veren ile denetleyenleri ayırmış ki çıkar çatışması yaşanmasın. Fakat şu noktada kontrolü yapacak olan kurum ben eğitim açtım diye ortaya çıkabiliyor.  Bu sorunlar nasıl aşılacak zamanla göreceğiz.

Benim fikrim yasal düzenlemeleri doğru inceleyip iyi ifade edebilirseniz, denetime gelen kişinin söylecek fazla bir sözü olmayacağı yönündedir.

12 thoughts on “Hijyen Eğitimi Yönetmeliği

  1. Merhaba paylaşımınız için teşekkürler🙂 ,
    “MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin kapsadığı iş yerlerinde, Genel Müdürlük tarafından verilen belgeye sahip olmayan kişiler çalıştırılamaz. iş yeri sahipleri ve işletenleri, çalışanlarının hijyen eğitimi almasından ve belgeli olarak çalıştırılmasından birinci derecede sorumludur. Bizzat çalışmaları durumunda iş yeri sahipleri ve işletenleri de bu eğitimi almaya mecburdur. “maddesinde ve
    “b) Belge: Hijyen eğitimlerini alan kişilere Genel Müdürlüğe bağlı öğretim kurumlarınca verilen kurs bitirme belgesini,”
    maddesine göre korkarım Milli Eğitim Bakanlığı’nın eğitim vermesi gerekecek😦
    Benim endişem bu eğitimi vermemiz gerektiği bununla portör ve akciğer grafisinin yapılma zorunluluğunu kalktığına dair ( umumi hıfzıssıhha kanunu 126. ve 127. mad. değişiklikleri) işletmemize Sağlık Bakanlığından ve Milli eğitim halk eğitim kurumlarından gelen yazı… Bu konu hakkında bilgi verebilir misiniz? Teşekkürler

    • Merhaba Özlem Hanım,
      ben de aynı kanıya varmaya başladım zira yeni iletişime geçtiğim işletmelere farklı müdürlüklerden benzer içerikli yazılar gelmeye başlamış. Ortak ifade eğitimi Milli Eğitim Müdürlüğü düzenliyor, almanız zorunlu. Hatta bir yazıda şöyle diyordu; daha önce aldığınız tüm eğitimler geçersizdir🙂 konuya son derece hakim olunduğunun net kanıtı sanırım🙂 Bu para o işçilerin ya da işçi bulmakta zorlanan işletmelerde o işletmenin cebinden çıkacak başka yolu yok gibi.

      Portör muayenesi ile ilgili daha önce bir yazı yazmıştım isterseniz onu bir inceleyin. Yeterli gelmezse tekrar görüşelim derim.

      linki de şöyle: https://firatozel.wordpress.com/2013/04/29/portor-muayeneleri-ile-ilgili/

  2. Fırat bey, teşekkür ederim cevap için… Portörle ilgili yazınızda “Daha önceki yazılarımda bu konu ile ilgili sağlık bakanlığının bir genelgesini yayınlamış ve takip edilmesi gereken parametreleri ve sıklık tanımlamalarını açıklamıştım. ” demişsiniz ama bulamıyorum, yardımcı olur musunuz?😦

  3. Fırat Bey Merhaba; bu aralar bizi çokça bilgilendirdiğiniz için teşekkürler…
    Konuyla ilgili olarak eğitimler başlamış ve kişi başı 40 tl olarak fiyatlandırılmıştır, 80 çalışanımıza bu eğitimi aldırabilmemiz mümkün değil kaldı ki sezonunda 800 çalışanı olan konserve fabrikaları var bunları düşündükçe daha kötü bir tablo var ortada. Bağlı bulunduğumuz oda aracılığı ile itiraz ettik ve birçok firmanında bu konuda girişimleri olduğunu duydum. Şahsi fikrim Temmuz ayına kadar beklemek, daha önce yaptığımız gibi kendimiz eğitimleri vermeye devam etmek. Ayrıca şöyle bir tezat daha var, diyorlar ki bu eğitimlerde eğitimcilerin doktor olacağı söz konusu, peki bundan önce çıkan kanunlara göre işyeri hekimleri artık her gıda işletmesinde var. Peki bu hekimlerimizi niye yetkilendirmiyorlar eğitim için:) sanırım rant peşinde olanlar bu işten fazlasıyla kazançlı çıkacaklar.

    • Merhaba Sevim Hanım,
      itirazların olması bence de çok güzel olmuş. Hani güzel bir sonucu olacağına inansam savunayım ama amacın sadece para olacağı gibi bir kanı oluştu bende. Eğitimler ile ilgili yapılması gerekenleri düzenleseler ve bu eğitimler şu şartlarda verilmeli deseler çok daha doğru olurdu bence de🙂 Bu arada ben teşekkür ederim🙂

  4. Sevim hanım, Fırat bey; biz eğitim için Halk eğitimle konuştuk, 20 tlye verebileceklerini söylediler, fakat eğitimi siz yada doktorunuz versin, belgeyi biz verelim dediler🙂 sonunda bir de sınav yapacaklarmış. Ben de aynı kanıdayım sizlerle, ayrıca bu eğitimle portör muayenelerinin yapılmasına gerek yok gibi tehlikeli bir mantığı da anlamış değilim…

  5. Merhabalar, bu eğitimi Gıda mühendislerinin de alması gerekiyormuş diye bir duyum aldım (Halk Eğitim 6 Mayıs’ta böyle bir değişiklik olduğunu söylüyormuş) Eğer böyleyse, arkadaşlar ben kesinlikle bu eğitime katılmam. 22 yıllık gıda mühendisiyim, Türkiye’nin en saygın üniversitelerinden birini bitirdim. yıllardır gıda hijyeni ve gıda güvenliği ile ilgili çalıştım, pek çok eğitim aldım. Halk Eğitim kursuna katılmazsam çalışamayacaksam çalışmayayım şu memlekette…. Meslekdaşlarıma sesleniyorum, böyle bir şey varsa (ki yarın GMO’nı arayacağım) kesinlikle itiraz etmeliyiz…
    Saygı ve sevgilerimle
    Ferah

    • Merhaba Ferah Hanım,
      Açıkçası ben böyle bir uygulama duymadım. Şimdi resmi gazeteye baktım ama göremedim. Gerçi bizim ülkede olağan bir durum olarak karşılanır varsa bile🙂

  6. Ben KYK da gıda mühendisi olarak çalışmaktayım.İş girişlerinde halk eğitimden onaylı hijyen eğitimi istiyorlar.Eğitimi ben verebilir miyim?Şimdiden teşekkürler.

    • Merhaba Ayşegül Hanım,
      kendiniz veremezsiniz iş halk eğitim merkezinden alınması gerekir. Bazı firmalar Halk Eğitim Merkezleri ile protokol imzalayarak işyeri hekimlerinin eğitim vermesini sağlıyorlar. Belki sizin için de geçerli olabilir. Rica ederim.

Bir Cevap Yazın

